Inför besöket

Från och med 1.10.2021 tar vi åter igen full kapacitet till våra föreställningar, och därmed är samtliga platser i salongen i bruk.

  • Tyvärr har vi på grund av rådande myndighetskrav endast möjlighet till pausservering för ett begränsat antal kunder. Därmed rekommenderar vi starkt att beställa pausservering i förväg på shop.sodexo.fi/hkt.
  • Vi förutsätter att samtliga besökare vars hälsa tillåter det använder munskydd. Vi rekommenderar att du har med dig eget munskydd under teaterbesöket.
  • Vår teaterpersonal använder visir och/eller munskydd i samband med föreställningarna. Personalen står till förfogande vid eventuella frågor.
  • Städningen av våra publikutrymmen har intensifierats.
  • Dispensers med antiviral handsprit finns utplacerade på flera platser i foajén för allmänt bruk.
  • Tillträde till salongen tidigareläggs för att möjliggöra stegvist inträde och undvika trängsel. Teatern öppnar en timme och salongen ca 30 minuter innan föreställningen.
  • Om du känner dig sjuk, stanna hemma! Om du känner av symptom som kan förknippas med Corona eller varit i kontakt med någon som insjuknat kan du omboka din biljett ännu under föreställningsdagen till ett annat speldatum via Lillans eget infonummer 09 394 0371 (må-fre 10-16) eller via Helsingfors Stadsteaters kundtjänst 09 3940 22 (må-fr 09-16)

Ovanstående anvisningar kan ändras enligt myndigheters direktiv. För övriga anvisningar och rekommendationer, se länkarna nedan:

  • Helsingfors Stadsteaters allmänna anvisningar på finska, hittar du här
  • Finlands Teatrar rf:s nationella publiksäkerhetsanvisning hittar du här (på finska).

Coronapass

Helsingfors Stadsteater förbinder sig till att följa myndigheternas direktiv för användningen av coronapass. Ifall direktivet om att uppvisa coronapass vid inträde till teatern träder i kraft, meddelar vi om det på vår webbplats. Om så sker förbinder sig kunden vid köpet av biljett att uppvisa ett giltigt coronapass vid inträde till det valda evenemanget. Från ett giltigt coronapass framgår antingen att innehavaren vaccinerats med dubbla doser mot covid19, eller att hen inom rekommenderad tidsram erhållit negativt testresultat eller insjuknat i och tillfrisknat från covid19. Helsingfors Stadsteater och Lippupiste Oy är inte ersättningsskyldiga för eventuella biljetter som blivit outnyttjade till följd av försummelse av att uppvisa giltigt coronapass vid evenemang där de av myndigheterna eller Stadsteatern erfordras. 

Textning

Vi erbjuder dig textning via appen Subtitle Mobile. Vi rekommenderar att du laddar ner appen på förhand till din egen smarttelefon. Appen kan du ladda ner gratis från App Store eller Google Play Under föreställningen följer du sedan textningen på din egen skärm som fungerar som textningsapparat. Varje föreställning har en egen kod, som matas in i appen före föreställningen börjar. Koderna för varje pjäs hittar du nedan. Vänligen notera att applikationen använder mycket batteri så kom med fullladdad telefon.

Du kan även låna en textningsapparat från vår biljettlucka eller av personalen i foajén.

Pjäsernas koder:
Once: LGCT
Den besynnerliga händelsen med hunden om natten: L9LZ

Tekstitys

Esitykset tekstitetään suomeksi ja ruotsiksi Subtitle Mobile-mobiilisovelluksen kautta. Sovelluksen voit ladata App Storesta tai Google Playsta nimellä Subtitle Mobile. Näytöksen aikana voit siten seurata tekstitystä omalta näytöltäsi. Jokaisella esityksellä on oma koodinsa joka syötetään sovellukseen ennen esitystä. Jokaisen esityksen koodi löytyy alta. Sovellus käyttää aika paljon akkua, joten lataathan puhelimesi kunnolla ennen näytöstä. 

Voit myös lainata tekstityslaitteen narikasta tai lippuluukulta maksutta.

Syksyn esitysten pääsykoodit:
Once: LGCT
Den besynnerliga händelsen med hunden om natten: L9LZ

Pausservering

Sodexo tfn (09) 3940 334, må–fr kl. 11–15. Reservationer kan även göras via nätet på shop.sodexo.fi/hkt .  För rörelsehindrade serverar Sodexo på förhandsbeställning också till foajén utanför salongen.

Vi rekommenderar starkt att beställa serveringen i förväg antingen till innan föreställningen och/eller till pausen, eftersom vi på grund av de rådande restaurangrestriktionerna endast har ett begränsat antal kundplatser till förfogande. Förhandsbeställningar dukas färdigt till borden och bordsnumret fås från foajébaren.

Rörelsehindrade/hiss

Vi har två platser för rörelsehindrade i salongen. Platserna finns på 8:e och 9:e raden och de kan bokas via biljettförsäljningen på 09 – 3940 22. Ingången till hissen finns på Eriksgatan och för att ta hissen från gatuplan till salongen ring 050-4633008 / 050 4216918 så kommer garderobspersonalen och hjälper dig. Numret kan nås en timme innan föreställningen börjar.

Är du försenad?

Försenade släpps in efter pausen.

Platskarta

Vår platskarta hittar du här

Garderob

Lilla Teaterns självbetjäningsgarderob är avgiftsfri. OBS! Garderoben är inte bevakad.

Av brandsäkerhetsskäl ber vi dig lämna större väskor i garderoben

Inställd föreställning

Föreställningar ställs in endast när ett oöverkomligt hinder inträffar. Du kan då byta ut din biljett till en annan föreställning eller få pengarna tillbaka. Teatern ersätter inga andra utgifter.