För Blaue Frau är arbetsprocessen en del av konstverket
Sonja Ahlfors och Joanna Wingren säger att de alltid vill utmana sig själva och ifrågasätta vad teater kan och får vara. De svarar på frågor om teatergruppen Blaue Fraus inre kärna och berättar hur samarbetet kring Lilla Teaterns gästspel ”Livet Ditt As” ser ut.
Hej, Sonja Ahlfors och Joanna Wingren! När föddes Blaue Frau?
Vi hade gått 4 år tillsammans på Teaterhögskolan i Helsingfors och sedan, tillsammans med 6 andra kvinnor på kursen, grundat den nordiska dragkinggruppen Subfrau. Vi två var de enda som bodde i Helsingfors så en stor del av ansökningar och redovisningar för Subfrau gjordes av oss. Någonstans bland alla papper och siffror blev vi vänner och beslöt oss för att 2005 göra en egen frigruppsföreställning, nämligen ”Skinfood-fragment av blickar”. Efter det fortsatte vi helt enkelt göra föreställningar!
Vad är det som utmärker Blaue Frau och gör ert arbete unikt?
Blaue Frau är en feminstisk grupp som jobbar utgående från icke-hierarkiska arbetsmetoder och har ett normbrytande utgångsläge. Vi tror att våra arbetsmetoder är det som skiljer oss mest från andra teatrar och teatergrupper. Vi vill alltid arbeta inkluderande och med processen i fokus, istället för enbart slutresultatet. Detta märks i den konst vi skapar, vi ser att arbetsmetoden alltid är en del av själva konstverket.
Berätta om ert långa samarbete! Vilka är era särskilda styrkor? Hur ser ert samarbete ut?
Det är unikt att hitta någon som kompletterar dig så bra och som du står ut med att spendera så mycket tid tillsammans med. Vi är väldigt olika, men det är säkert därför som vi också jobbar så bra ihop. Ännu idag så fascineras vi (och förfäras, haha) av varandras sätt att se på världen.
Hur föds idéerna till era föreställningar? Och hur hittar ni samarbetsparter?
Vi arbetar mycket utgående från intuition och vi diskuterar och pratar så mycket med varandra att vi ofta på något sätt är intresserade av samma teman under samma tid. Vi har alltid varit intresserade av att utveckla vår syn på världen och arbetsmetoderna i vår grupp. Exempelvis har vi stått värd för och deltagit i hur många workshops som helst runtom i Norden. Man kan säga att vi har ett bra nordiskt nätverk och att vi försöker jobba med många olika människor med olika bakgrunder. Det har helt enkelt varit givande att samarbeta så!
Vad är skillnaden på när Blaue Frau gör performativ konst och när Blaue Frau gör teater för scenen? Påverkas formerna av varandra?
”Livet Ditt As” är en mer ”traditionell” teaterföreställning och i den har publiken endast rollen att vara åskådare. Vi arbetar ofta med mer konceptuella grejer där publiken har en mer aktiv roll. De konceptuella tänket finns ändå kvar i allt vi gör, till exempel som tankar kring att publiken inte behöver ”förstå” vad som händer i pjäsen intellektuellt, vi arbetar intuitivt och utgående från tema, inte från en traditionell berättelse med början och slut.
Varför behöver världen Blaue Frau?
Blaue Frau vill alltid utmana sig själva och publiken och ifrågasätta vad teater kan och får vara. Vi älskar att bryta mot ”regler” på scenen. Blaue Frau är en unik röst i teaterfinland.
Varför jobbar ni med Nina Hemmingssons konst?
Vi älskar Nina Hemmingsson. Hennes text, hennes konst, ALLT! Blaue Frau jobbar alltid med humor och vårt sätt att se på världen stämmer på många plan överens med Nina Hemmingssons sätt att se på världen – med ångest och nattsvart humor.
Till arbetsgruppen bakom ”Livet Ditt As” hör skådespelarna Boel Marie Larsson och Herman Nyby samt regissör Anders Larsson. Herman Nyby är magisterstuderande vid Teaterhögskolan och Boel Marie Larsson är konstnärlig ledare för frigruppen Thales theatre i Hammenhög. För massan är hon känd särskilt genom skådespelarinsatser i Wallanderfilmerna. Anders Larsson är förutom skådespelare, dramatiker och regissör även en produktiv författare. Hur kommer det sig att ni ville göra ”Livet ditt as” med dem?
Anders har regisserat våra två tidigare föreställningar och vi tyckte samarbetet fungerade bra. Anders har ett unikt sätt att se på världen och det gillar vi. Herman har vi följt i många produktioner på Teaterhögskolan och vi har gillat det han gjort. Boel Marie jobbade med oss i Malmö i en produktion som hette ”35 jag och några skådespelare”. Det var asroligt så vi bad henne vara med i den här produktionen också.