Fem frågor till dockdesigner Heini Maaranen

VAD GÖR EN DOCKDESIGNER?

Jag designar de olika dockorna efter att ha under­sökt texten och pratat med regissören. Till desig­nen hör hur dockorna beter sig och vilka tekni­ker som används för just den dockan.

HUR MÅNGA DOCKOR FINNS DET I FÖRESTÄLLNINGEN? Ungefär 100 dockor, det beror på hur man de­finierar en docka. Jag anser att allting som styrs och görs levande på scenen är en docka. Vi har de igenkänningsbara figurerna som Mumintrollet, men det kan också t.ex. vara en sax som flyger.

HUR BESTÄMMER DU FORMEN PÅ DE OLIKA DOCKORNA?Toves värld är full av figurer och de måste för­stås vara lätta att känna igen. Dessutom ska varje docka ha sitt eget rörelsespråk och det bestämmer materialet, en docka av mjukt tyg kan t.ex. röra sig snabbare och gunga. Eftersom föreställningen är lekfull och bygger på en gemensam process, så ville vi också ha variationer, t.ex. att en dock­förare för huvudet och en annan fötterna. Pjäsen bygger ju på serieteckningar, så vi ville också ha tvådimensionella dockor. Man får pröva sig fram.

VAD KRÄVS FÖR ATT SOM SKÅDESPELARE BLI EN BRA DOCKFÖRARE? En bra dockförare berättar det som ska berättas via dockan och tar inte själv plats, det är dockan som kommunicerar med publiken. Det är också viktigt med en bra rytmkänsla, att kunna kombi­nera dockrörelserna och prat. Det kan låta sim­pelt, men det kräver övning.

VAD ÄR DIN RELATION TILL MUMIN FRÅN TIDIGARE? Viktigast för mig personligen är nog när jag läste Vem ska trösta Knyttet?­boken under mina svå­raste tonårsår, den påverkade mig starkt. Som dockdesigner är det här en chans man får en gång i livet, att få skapa baserat på en annan konstnärs skapelser. Jag har inte gjort Mumin­ figurer förut och hade aldrig trott att jag skulle få göra det heller, men när jag fick förfrågan var det helt oemotståndligt.