Bortom troll i kulisserna
Tecknad serie möter dockteater möter existentialistisk
musikal – Jakob Höglunds senaste uppsättning på
Lillan spränger åter alla gränser för konstnärligt uttryck
och visualitet. Kris och katastrof i Mumindalen lyfter
fram de lite rojsigare, mer vuxna och samhällskritiska
sidorna av de älskade Mumintrollen.
DEN ALLRA FÖRSTA tecknade serien ritade Tove Jansson åren 1947–48 förden finlandssvenska vänsterpolitiska kulturtidskriften Ny Tid, där hennesvän Atos Wirtanen var chefredaktör. Den stora massan av Muminserierna började produceras först flera år senare då en viss Charles Sutton vid brittiska tidningsbolaget AssociatedNewspapers kontaktade Tove – hennes Muminböcker var redan kända i Storbritannien – och bad henne börja teckna en daglig strip som ”inte nödvändigtvis vore riktad till barn”. Sutton såg att de ”älskvärda figurerna” var perfekta för att i serieform kritisera ”vår så kallade civiliserade livsstil”.
Serien Moomin startade 1954 i Londonkvällstidningen Evening News och spred sig åren 1954-1975 till över 20 miljoner läsare av 120 tidningar i 40 länder. Tove samarbetade alltid kring serierna med sin bror Lars, som senare tog över den dagliga produktionen. Lars dotter Sophia Jansson, som via bolaget Moomin Characters förvaltar Toves och Lars konstnärliga arv, ser att Muminserierna spelade en avgörande roll för det internationella kändisskap som mumintrollen åtnjuter idag.
”Att den utkom på så bred front, över hela det gamla brittiska imperiet, var inte alldeles vanligt på 1950-talet. Jag är säker på att det bidrog till och lade en god grund för Mumintrollens senare popularitet på väldigt många sätt”, säger Jansson.
PJÄSEN Kris och katastrof i Mumindalen liksom dess förlaga är, om inte barnförbjuden så i första hand riktad till en vuxen publik. Liksom de tecknade serierna genomsyras pjäsen av en speciell slags satir. Tove och Lars angriper en lång rad fenomen som småborgerlighet, fåfänga, kändisskap, homosexualitet, kapitalism, hedonism, medierna, psykologism, advokater och filosofer m.fl. men aldrig med ett uns av vrede eller bitterhet.
Kritiken och samhällssatiren resonerar kanske ännu bättre och mer träffsäkert då den serveras av tecknade, lite klumpiga och naiva, artiga och sympatiska invånare i den imaginära Mumindalen. Det är den här dolda men vassa eggen som Annina Enckell vid dramatiseringen av pjäsen ville föra över från teckningarna till teaterscenen.
”De svartvita serierna är en mindre känd sida av Toves författarskap, kanske särskilt för den yngre generationen som vuxit upp med de pastellfärgade tv-programmen. Serien skiljer sig också från det skönlitterära, även om Toves eleganta och roliga satir förekommer i båda.”
Enckell skrev även manuset till långfilmen Muminfamiljen på Rivieran (2014), som också var baserad på de tecknade vuxenserierna. Processen att överföra berättelsen från serierutorna till scenen beskriver hon som inte alldeles enkel.
”Serier består av ju av trefyra bildrutor som utgör en strip, och varje strip utgör en liten berättelse i sig, som kan hoppa i berättandet från en sak eller plats till nästa. För scenen måste man tänka på ett helt annat sätt än i fyra rutor, man måste hitta de långa bågarna.”
ARBETET MED MANUSET fortsatte långt in i processen, berättar Enckell, då repetitionerna kommit i gång och hon tillsammans med regissören Jakob Höglund fick se vad som fungerade och inte.
”Idén att göra Muminserierna till en teaterpjäs föddes redan 2010 alldeles i början av min karriär. Jag kontaktade redan då Sophia, eftersom jag visste att Moomin Characters är noga med hur karaktärerna används. Men det var först här på Lilla Teatern, som ju har en stark historisk koppling till både Mumin och Tove, som det kändes helt naturligt.” Höglund säger att han i regin inspirerats starkt av de svartvita teckningarna, som mer än bara texterna beskriver hur karaktärerna skall reagera och bete sig.
”Jag har flera gånger fått ta fram serieböckerna och visa skådisar att titta nu här, så där ska det se ut.”
SOPHIA JANSSON minns väl när Hög lund första gången kom med sin vision till henne, och när produktionen tio år senare började ta form var bo laget med på noterna direkt.
”Vi får ju en uppsjö av förslag av olika människor på allt man kunde göra med Toves produktion, men Jakobs idé var ny, han var passionerad och jag tyckte han förstod andan i serierna, så det var lätt att gå vidare.”
För Höglund var det självklart att Annina Enckell skulle skriva manuset, men hon tvekade lite inför uppdraget.”När man arbetar kreativt måste man få vara enväldig, och det här var ju ett ikoniskt, nästan heligt grundmaterial som många har åsikter om. Men jag kände mig faktiskt fri den här gången och samarbetet med Moomin Characters gick alldeles utmärkt”, säger Enckell.
Det finns en viss ”rojsighet” och politisk inkorrekthet i de tecknade serierna som under åren som Mumintrollen riktats främst till barn hamnat i bakgrunden.
”Toves skönlitterära verk har en viss förfining jämfört med serierna, men det finns paralleller vad gäller samhällssatiren, förståelsen av relationer och stora existentiella teman. Det var just det lite mer oslipade som vi ville fånga här” säger Enckell, ”och som vi var lite oroliga att inte skulle godkännas.”
”För oss på Moomin Characters var det tvärtom tacksamt att någon ville ta sig an just den vuxna sidan av Toves uttryck” säger Sophia Jansson. ”Så länge Tove levde vågade man kanske göra mer experimentella grejer med Mumin och de andra karaktärerna, men då vi läste manuset var vi överraskade av hur väl Annina lyckats föra över seriernas känsla. En sak som vi reagerade på var mängden karaktärer som figurerar i pjäsen, hur skulle de få det att fungera, men vi insåg att vi måste lita på Jakob och Annina.”
KRIS OCH KATASTROF i Mumindalen har uppemot femtio karaktärer som figurerar på scenen ”och räknar man med hattifnattarna är de flera hundra”, flikar Höglund in.
Publiken gör säkert gott i att glömma alla förutfattade meningar om vad dockteater är. Här handlar det om allt från små kramdjur till tre meter höga skapelser med invecklade styrmekanismer, vilket erbjöd ensemblen en ytterligare utmaning. Dockorna är formgivna av Finlands ledande dockdesigner Heini Maaranen, som Höglund också arbetade med under pjäsen Kalevala (ÅST 2019).
”Ofta tänker man på dockteater som barnteater, men definitionen av dockor är väldigt mycket bredare än så. Själv har jag alltid använt olika tingester på scen som just ”dockor” och att föra dem på scen är som att lära sig spela ett instrument. Det tog nästan halva repetitionstiden” säger Höglund.
FÖRSTA GÅNGEN en Muminpjäs sattes upp var 1949, och den första på Lilla Teatern, Troll i kulisserna, visades 1958. Tove Jansson älskade teater världen och hade ett förhållande med Lilla Teaterns dåvarande chef och visionär Vivica Bandler, en relation som också gestaltas väl i filmen Tove. Ekon från historien är något som inspirerat Höglund, och även Lillans ensemble.
”Som skådespelaren Joachim Wigelius sade, det känns som om vi gör revy på Lillan igen. Man spring er ut och in i kulisserna och smäller i dörrar” skrattar Höglund.
Liksom i de gamla Lillanrevyerna är musiken central, och det ensamma pianot som man ofta använde då återkommer också nu men ”i uppdaterad form”. Det är musikern och skådisen Robert Kock som skrivit musiken, och tillsammans med Höglund utformat de för hans regi och formspråk ofta förekommande talkörerna.
”Det är inte en klassisk musikal med hitlåtar för varje scen, utan vi ökar intensiteten genom hela pjäsen mot slutet” avslöjar Höglund. Också Tove Janssons unika teckningsteknik återkommer i det visuella svartvita uttrycket, som är planerad av scenografen Sven Haraldsson. Enligt Höglund har scenteknikerna aldrig arbetat så hårt på att framställa en scenografi.
”Ni förstår vad jag menar då ni ser bakgrunden.”•
Text Janne Strang Foto Frida Lönnroos, Otto-Ville Väätäinen